Resa till Roslagen 4-6/5-2015

Skrivet av den juni 20, 2015 i Reseberättelser

DAG 1.

Vi startade i ottan från Anna Lindhs park. Vår reseledare Gunilla Sandström och VG-resors busschaufför, Peter Johnsson, hälsade oss välkomna. I Ödeshög stannade vi för en kaffepaus. Lunchen intogs på Restaurang Kastanjen, Hagabergs Folkhögskola, Södertälje. Solen sken så kaffet på maten, avnjöts i trädgården  bland blommor och fågelsång. Mätta och belåtna gick färden vidare mot Stockholm.

I Stockholm var målet att besöka vårt vackra Riksdagshus, där riksdagsledamoten Cecilie Tenfjord-Toftby tog emot oss med en mycket intressant och personlig guidning. Under rundvandringen stötte vi bl.a. på Tanzanias president med följe, vår statsminister Stefan Löfven, Jan Björklund, Eskil Erlandsson och Jonas Sjöstedt. Besöket på Riksdagshuset var mycket uppskattat.

Under eftermiddagen anlände vi till Ulriksdals slottsträdgård, där Teve-profilen Bosse Rappne visade odlingarna och gav oss en del tips. Där gavs också tillfälle till inköp.

Efter en lång och innehållsrik dag checkade vi in på det centralt belägna Clarion Collection Hotel Tapto. Kvällen avslutades i hotellets matsal där vi avnjöt en god middag.

DAG 2.

Bussen körde oss till Strömkajen, där färjan “ Sjögull” tog oss på en 3-timmars solig och vacker skärgårdstur till Norrsund på Blidö. Där vid bryggan mötte Peter upp med bussen och tog oss vidare mot färjan, som förde oss över till Yxlan. Vi passerade ön och efter ännu en kort färjetur var vi vid målet,  Furusund. Där mötte vår guide, Michael Bluhm, upp. Han tog oss med på en vandring i Astrid Lindgrens, Lennart Hellsings och Evert Taubes fotspår. Vid varje stopp spelade och sjöng han visor av våra folkkära poeter och vi sjöng förstås med. Promenaden avslutades vid Furusunds Värdshus, där Martin Sandström tog emot oss.

Efter lunchen på Värdshuset åkte vi till Wira Bruk, som under rikets stormaktstid var platsen för en av landets viktigaste vapensmedjor. Guiden Lena Wägerth visade oss runt bland de gamla husen och smedjorna och berättade om arbetarnas hårda villkor. Det fanns också en konstsmidesbutik för den som ville handla  t.ex ljuskronor, ljusstakar och krokar.

Tillbaka på Värdshuset serverades en god middag och  där vi också njöt av utsikten över Roslagsskärgården och de stora Finlandsbåtarna som passerade 100 meter från oss. Vi avslutade kvällen med att Sonja Sjöholm visade bilder från Trädgårdssällskapets resa till Toscana tidigare i vår.

DAG  3.

Vår sista dag, Sveriges nationaldag, reste vi efter frukost vidare mot Uppsala för en genomresa/kortare bekantskap av den gamla delen av staden. Söder om Uppsala ligger Ulltuna, där SLU (Sveriges Lantbruks Universitet) har sitt huvudcampus. Vi vandrade runt i Kunskapsträdgården och Ullby Woodland Garden, där det fanns mycket vackert att beskåda, bl.a. några Himalayabjörkar med helt vita stammar.

Vårt medhavda bok –och växtlotteri passade vi på att dra. Några av våra medlemmar (Björn Samuelsson och Kjell Gunnarsson) hade skänkt vinsterna… men också Birgit och Edor Josefson som deltog i resan.

Lunchen intogs på Restaurang Kungsudden i Kungsör. Där serverades en fantastisk buffé och Nationaldagstårta med kaffe. ALLT hemlagat – en kulinarisk upplevelse! Proppmätta slöade vi så i bussen och fortsatte färden mot hemmet. Vi lyssnade till Birger Sjöholm, som är bi-tillsynsman (alltså en av staten tillsatt tjänsteman) och som berättade för oss om bisamhällets inre arbetsdiciplin och biodlarens stora entusiasm för sina bisamhällen.

Ett sista stopp gjordes vid Gränna, där det var dags för “gofika”, som Martin skickat med från Furusunds Värdshus. Klockan 20:00 var vi åter i Borås efter tre jättetrevliga dagar, som mycket berodde på Gunilla Sandström och hennes information om alla platser vi besökte men också vår chaufför Peter Johnsson lugna och trygga körning.